Uttalande som borde ha kommit från finansminister Magdalena Andersson: ”Med sådana fiender behöver man inga vänner.”

Det känns lämpligt, för att inte säga angeläget, att börja med ett citat från Thomas Gür och hans facebooksida: ”Med sådana fiender behöver man inga vänner.” (En devis för finansminsiter Magdalena Andersson (S) i budgetdebatten -med Allians’oppositionen’i skuggan av Decemberöverenskommelsen”

Den rödgröna regeringen har presenterat sin budget. En budget som drabbar svenska folket. Skatterna höjs, det blir mindre i plånboken, det blir svårare för företagen att anställa, bensinen blir dyrare, pensionärer som vill arbeta får höjda skatter m.m., m.m.

Hade inte Decemberöverenskommelsen ingåtts hade det funnits en möjlighet att stoppa nedmonteringen av allt det som alliansregeringen lyckades åstadkomma under åtta år på det ekonomiska området. Allianspartierna protesterar förvisso ljudligt, och med rätta, mot den lagda budgeten. Men på grund av DÖ försöker de i riksdagen inte ens stoppa de olyckor som drabbar Sveriges invånare. Genom att frivilligt avstå från att försöka få igenom en bättre ekonomisk politik sviker man väljarna.

Alla de borgerliga partierna har sina stämmor i höst. Först ut är centern, därefter följer kristdemokraterna och moderaterna under oktober månad. Folkpartiet har sitt landsmöte i november. I samtliga partiers stämmohandlingar (förutom Folkpartiets som ännu inte är tillgängliga) finns motioner som kräver att man ska överge, säga upp eller lämna Decemberöverenskommelsen.

Att decemberöverenskommelsen nu skulle vara glömd, vilket man ivrigt framför från den moderata partiledningen, är ett önsketänkande som inte ser ut att slå in.

Genom decemberöverenskommelsen har allianspartierna frivilligt överlämnat makten till en rödgrön regering med starkt inflytande från vänsterpartiet. Detta är inte vad den stora majoriteten av alliansväljarna vill ha. Det bästa nu vore om allianspartierna på sina stämmor bifaller de motioner som önskar riva upp December-överenskommelsen. Det gäller nu för partimedlemmar och sympatisörer att övertyga stämmoombuden att ett fortsatt stöd för Decemberöverenskommelsen inte leder till något gott.

För demokratins skull, för ekonomins skull, för Sveriges skull – lägg ner DÖ!

ROLF K NILSSON

Filed under Okategoriserade

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s